woensdag 30 september 2009

Luckas

Vander Taelen, die Luckas, van La Vie est Belle à la VUB et dans le film, die Luckas dus gaat vandaag over de tongen.
Goed zo zeg ik. Méér, ik herhaal bij deze wat ik vandaag bijna 5 jaar geleden schreef in ons Lakens Gazetje. Want enige repetitie kan geen kwaad, in herhaling vallen is ooit als kunst geklasseerd, jawel, ik herhaal, totten treure als het moet: 1) opvoeden doe je door het goede voorbeeld te geven en 2) om ruzie te maken moet je minimaal met 2 zijn en om te zoenen ook. Punt.
Hier is het:

Op 20 oktober laatstleden werden twee leerlingen van het Atheneum Marcel Tricot (hier in Laken, Maria-Christinastraat) veroordeeld voor racisme. De feiten dateren van 14 november 2002, ze hadden hun leraar Frans, die van Joodse komaf is, de hitlergroet gebracht, "mort au juifs" geroepen, en fysiek bedreigd. Een derde leerling ging vrijuit want minderjarig op het ogenblik van de feiten. Ik vraag me af waarom die niet naar de jeugdrechtbank verwezen werd. Betrokken leerkracht heeft inmiddels de school verlaten omdat de directie hem geen veiligheid meer garanderen kon. Volgens de rechter overtraden de leerlingen de anti-racismewet. Een van de leerlingen is veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf met uitstel. Een andere die verstek liet gaan, kreeg zes maanden effectief. Het Centrum voor Racismebestrijding dat zich samen met de leerkracht burgerlijke partij had gesteld, noemt de uitspraak ,,een krachtig antwoord op ontoelaatbare daden''.

Terecht, racisme is een misdrijf, geen mening die men zo maar verkondigen mag zoals sommigen denken.

Mijn bedenking hierbij is of het wel wijs is van diezelfde schooldirectie om één van de twee oorlogsgedenktekens half te verstoppen achter een reclameboodschap voor een opleiding in centrale verwarmingstechnieken. Het betreft de gedenkplaat van WO I van de hand van Ernest Salu uit 1920, een meesterwerkje in het genre. Het getuigt mijn inziens van weinig respect, meer: het getuigt van een onwaarschijnlijke desinteresse en dus totaal gebrek aan respect en historisch bewustzijn. De reclameboodschap was bedoeld voor de heropening in september, drie maanden later hangt ze er nog. Ook de gedenkplaat voor de gesneuvelden van de tweede wereldoorlog is met graffitti besmeurd. De schooldirectie hoort nochtans te weten dat de stad over een dienst beschikt die gratis zulk een vervuiling verwijdert. Mijn inziens kan ze daar trouwens perfect zelf voor instaan, maar het onnadenkend aanbrengen van die spandoek doet het omgekeerde vrezen. Is het zo verwonderlijk dat wanneer zelfs de directie van een school bepaalde waarden niet langer aankleeft ook de normen van de leerlingen vervagen? Ik vraag me af of de rechter in zijn vonnis daarover iets gezegd heeft.

De nabij gelegen Kerkeveldstraat verdient met voorsprong de titel van Vuilste straat van Laken. Ondanks de aanwezige vuilbak op de hoek met de Maria-Christinastraat gooien jongeren -leerlingen?- daar zonder meer wikkels en ander afval op straat en op de stoep. Wanneer je hen daarop aanspreekt bekijken ze je of ze het in Casablanca horen donderen: men heeft hen nog nooit verteld dat zulks onbetamelijk gedrag heet! Mag ik bij deze alle Lakenaars oproepen om daar waar ouders en school tekort schieten zelf het goede voorbeeld te geven? Alvast bedankt,

Steph Feremans

1 opmerking:

  1. Steph,

    Ik heb je mooie tekst helemaal aangekregen. Bedankt daarvoor en voor je schouderklop. Mooie blog trouwens.
    Zoals je vroeg, heb ik je reactie niet toegevoegd aan mijn blog.

    Hartelijke groet,

    Bart

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers