woensdag 21 januari 2009

Zullen we nog eens chagrijnig doen? Omdat we het niet kunnen laten misschien, maar vooral omdat we ons stilaan dood ergeren aan al die mediahypes die je met aandrang vragen je Global System for Mobile Communication (vroeger Groupe Spéciale Mobile, nu kortweg GSM) te gebruiken om via de Short Message Service (SMS) te laten weten wat jij wel verkiezen mag uit een voorgekauwde lijst. Ook radio Klara doet daar lustig aan mee, waaruit ik mag afleiden dat Bach liefhebbers kuddedieren zijn. FM Brussel wil nu weten welke de mooiste van de 22 van de 19 gemeentes is, en het Nekkersdal zet al haar Facebook vrienden in om daaraan mee te doen. Consumeer uw belkrediet! Gun Mobistar, Aldi, Proximus, en andere operatoren hun deeltje van jouw zuurverdiende koek. Vooruit, bel nu, U beslist wie de bedenker anno 2009 is, en van de € 250.000 die de staatsomroep via die operatoren binnenrijft mogen er een magere 25.000 aan diens knutselvingers blijven plakken. Soms kan je ook wel via een website stemmen, in dit geval zou dat ook zo zijn maar loopt de timing in ieder geval niet gelijk. Hoe dan ook zijn de resultaten van een dergelijk onderzoek statistische leugens. Ik heb me elders reeds druk gemaakt over statistieken die als krantennieuws gepresenteerd worden. Gebakken lucht ja. FM Brussel zal zoveel euro’s niet vangen, maar die hebben dan ook wel minder nodig neem ik aan. Hun luisterbereik is me onbekend, maar hun website haalt een schamele 2000 clicks per week leert mij www.Alexa.com. De subsidiërende Vlaamse Overheid meldde op haar webstek dat: "Uit het publieksonderzoek naar de gesubsidieerde stadsradio fmbrussel, dat werd afgerond in 2007, blijkt o.a. dat de stadsradio te kampen heeft met een lage naambekendheid bij zijn doelgroep (Vlaamse Brusselaars en bewoners van de Vlaamse Rand). Cruciaal element op dat vlak is de vaststelling dat de frequentie waarop de radio uitzendt nauwelijks bekend is. Verder blijkt dat de zender geen duidelijke identiteit heeft." Om die gebreken wat te verhelpen werd in het voorjaar 2008 een grote campagne rond 98.8 opgezet, maar, eerlijk waar, ik luister daar nu nog niet naar. Er zal wel een publiek zijn voor het regionaal katern van De Standaard, en zeker voor dat van het Nieuwsblad en HLN (vul nu zelf maar eens in) maar van die lezers mag je toch niet verwachten dat zij het journalistieke niveau van een Dansaert bobo kunnen appreciëren?

Het is een opdracht van ons gemeenschapscentrum om aan gemeenschapsvorming te doen –sorry voor die dure woorden- en ik vermoed dat FM Brussel eenzelfde oogmerk dient. Mag ik dan suggereren dat het Nekkersdal als wederdienst de gsm-nummmers krijgt van allen die “voor Laken” stemden? Dan kan ons centrum de ‘onbekenden’ uit haar specifieke doelgroep eens persoonlijk aanspreken en zo het eigen publiek wat uitbreiden. Voor wat hoort wat. Het is dezelfde overheid die deze dienstverleners subsidieert, maar de privacy wetgeving zal daar wel een stokje voor steken. Gelukkig maar misschien, hoewel… vrijwel wekelijks krijg ik telefoontjes van commerciële nietsnutten die ongestoord mijn privé data blijven gebruiken. Geen Robinsonlijst die daar iets aan verandert, en de beloofde zelfregulering in die sector blijft dode letter. Mag ik de bevriende politici nogmaals verzoeken dit pestgedrag van ongewenste intimiteit eens en voorgoed aan banden te leggen? En eventueel een uitzondering te voorzien voor gemeenschapsbevorderende initiatieven? Allen dank bij voorbaat!

1 opmerking:

  1. Het is inderdaad godgeklaagd dat er rond "privacy" duidelijk met twee maten en twee gewichten wordt gemeten. Je bent "een flauwe" als je niet aanvaardt dat commerciële firma's te bestoken met folders en telefoontjes. Maar iemands persoonlijke gegevens gebruiken voor gemeenschapsbevorderdende initiatieven, of bijvoorbeeld in de context van een openbare bibliotheek (om mensen meer "op maat" informatie of uitnodigingen voor activiteiten te kunnen sturen)? Ho, maar! Nee, dat kan toch echt niet. U tast mijn privacy aan, meneer.

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers